مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22125 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

آيا روش مطمئن براي عاقبت به خير شدن وجود دارد؟
براي عاقبت به خير شدن هيچ تضميني وجود ندارد و تنها راهي كه مي توان مطرح كرد اين است كه انسان بايد دائماً در حال مراقبه از نفس خويش باشد و لحظه اي زمام نفس را به دست شيطان ندهد. غرور و اطمينان به نفس، خود زمينه ساز گمراهي و اغواي آن مي شود. پيامبر اكرم(ص) در نمازهاي خود اين دعا را مي فرمود: {Hالهي لا تكلني الي نفسي طرفة عين ابداًH}؛ {Mخداوندا مرا لحظه اي به خودم وا مگذارM}» وقتي يكي از همسرانش با اشاره به مقام بلند حضرت نزد خدا از او علت اين دعا را پرسيد، حضرت فرمود: خداوند برادرم يونس را لحظه اي به حال خود واگذاشت و آمد به سر او آنچه كه آمد. بنابراين بهترين راه براي عاقبت به خير شدن مراقبت دائم از نفس خويش است يا به عبارت ديگر مطمئن ترين راه و روش، ايمان و عمل صالح است. خداوند در سوره العصر مي فرمايد: به عصر قسم كه انسان ها هم در زيانند * مگر كساني كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند و يكديگر ار به حق سفارش كرده و يكديگر را به شكيبايي و استقامت توصيه نموده اند. ايمان اولين و اساسي ترين و محكم ترين ريسمان نجات است و مطمئن ترين ضامن عاقبت به خيري مي باشد. {Hعن ابي عبداللَّه(ع)... و قال في قوله عزّ وجلّ فقد استمسك بالعروة الوثقي قال: هي الايمان باللَّه وحده الشريك له...H}؛ {Mاز امام صادق(ع) است كه درباره اين كلام الهي فقد استمسك بالعروة الوثقي فرمود: عروةالوثقي همان ايمان به يگانگي خداوند بي شريك مي باشدM}»، {V(اصول كافي، ج 2، ص 14، روايت 1 به نقل از سرالاسراء، علي سعادت پرور، ج 2، ص 324)V}جمله فقد استمسك... پاره اي از آيةالكرسي است كه در آيه 256 سوره بقره آمده است يعني... كسي كه به طاغوت [ بت و شيطان و هر موجود طغيانگر] كافر شود و به خدا ايمان آورد، به دستگيره محكمي چنگ زده كه گسستن براي آن نيست... بنابراين آن دستگيره محكم (عروةالوثقي) كه قابل گسستن نيست همان ايمان به خداوند تعالي است. عمل صالح ركن ديگري است كه انسان را از خسران، زيان و عاقبت به شري نجات مي بخشد، چنان كه سوره العصر بدان گواهي مي دهد و در حديثي از اميرالمؤمنين علي(ع) وارد شده: {Hانكم ان اغتنمتم صالح الاعمال، نلتم عن الاخرة نهاية الآمال H}؛ {Mتحقيقاً چنين است كه اگر شما اعمال صالح را مغتنم شمريد به آن غايت بلند آرزوهاي اخروي خواهيد رسيدM}»، {V(الغرر والدرر، باب العمل، به نقل از سرالاسراء، استاد علي سعادت پرور، ج 2، ص 209)V}. بنابراين با دو بال ايمان و عمل صالح بايد از پستي خسران و عاقبت به شري، به بلنداي رضوان، عرفان و عاقبت به خيري پرواز كرد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1- راه گريز از شوربختي الزهرا 2- تقواعبدالحسين دستغيب

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.